Konsten

Enkelheten, Funktionalismen och rena linjer


Karaktäristiskt för Toruns smycken är enkelheten, funktionalismen och rena linjer. Hennes konst är nyskapande och bestående, de smycken som Torun skapade på 50 och 60-talet tillverkas än idag, och känns fortfarande moderna och aktuella. Genom hela hennes konstnärliga utveckling går det en röd tråd och det är lätt att se släktskapet mellan smycken som kan vara designade med 30-40 års mellanrum.

Silver, stenar och trä


Under tiden i Frankrike upplevde Torun att kvinnor var som "klädhängare" för sina smycken; man ville visa fram smyckena och inte kvinnan som bar dem. Ofta var det dyrbara smycken med diamanter och brillianter, som man knappt vågade bära till vardags. Detta var något Torun ville ändra på; hennes smycken skulle framhäva sin bärare, inte stjäla uppmärksamheten från henne, de skulle vara lätta och sköna att bära och kunna passa i alla sammanhang. Därför valde hon att, utöver silvret, arbeta med halvädelstenar, medelhavsstenar och trä och det var också därifrån hon fick iden med avtagbara och utbytbara hängen.

Lunningpriset


Genom arbetet med sina anatomiska smycken, smycken som skulle följa kroppens rörelser och vara sköna att bära, utvecklade Torun 1959 det mobila halsbandet som "klättrar" runt halsen när man rör sig. Halsbandet börjar bakom vänster öra och vrider sig ned runt halsen och vidare ned över vänster nyckelben där det avslutas med en tung droppe bergskristall (översta bilden är en detaljbild av detta halsband). Om man hänger upp halsbandet i en tråd, från begynnelse punkten, svävar det fritt runt sin egen axel. Detta var helt nytt och halsbandet väckte stor uppmärksamhet och ansågs för banbrytande inom smyckeskonsten. Året efter, 1960, tilldelades Torun dels Lunningpriset, "konsthantverkets Nobelpris" och dels guldmedalj vid Triennalen i Milano.

Möbius formen


En annan form som Torun arbetat med sedan 50-talet är Möbius formen, den enda matematiska form som bara har en yta och en kant. I matematiken har denna fått symoblisera oändligheten. Torun använde denna form när hon skapade sin vigselring, en ihoptryckt möbiusform som bildade en ihopvikt "åtta-ring", som Torun kallade "Två blir ett" och som symboliserade den ändlösa kärleken. Under hela sitt konstnärsskap fortsatte Torun att arbeta med och utveckla dels 8-formen och dels spiralformen. Spiralen vidareutvecklades till dubbelvirveln och denna blev i sin tur en självständig rörlig skulptur 1989.

Torun Vivianna Bülow Hübe om skapandet av Vortexskulpturen.
När jag efter åtta timmars arbete som totalt absorberat mig, ser framför mig en glänsande skulptur i form av en dubbelspiral, en virvelrörelse, kändes det som en skänk från ovan mer än som någonting jag hade varit involverad i att göra. När jag snurrade på skulpturen mycket sakta medsols, rörde sig halva spiralen uppåt och andra halvan ne d&arin g;t, o ch &am p ;ar ing;ters peglade d agslju set i alla riktningar ".

Musée des Arts Décoratifs i Louvren


1962 inbjöds Torun att delta i en utställning i Musée des Arts Décoratifs i Louvren. Temat var att göra något som du inte tycker om - Antagonism II - l'objet. Torun tyckte illa om tiden som ständigt jagar en. Hon skapade en klocka med endast en visare, sekundvisaren, urtavlan var spegelblank och helt utan siffror, när man tittade på den såg man sig själv istället för tiden, för att man skulle uppleva ögonblicket. Armandet var öppet på utsidan av handleden för att man inte ska känna sig infångad av tiden. Detta var ett smycke i stället för en kronometer och den första klockan av sitt slag.

1967, då Torun började jobba för Georg Jensen Silver, sattes denna klocka i produktion, med några små förändringar, man bytte ut den enda sekundvisaren mot tim- och minutvisare. Arbetet för Georg Jensen medförde en ny situation för Torun som för första gången upplevde en viss ekonomisk frihet, som i sin tur ledde till en ökad konstnärlig frihet.

Torun var mycket produktiv från mitten av 40-talet och fram till sin död. Hennes konst har framför allt handlat om smycken, men hon har också gjort andra konstföremål. Förutom silverskulpturer, har hon designat matsilver, cigarettetuier, fickur, glasögonbågar m.m. Idag finns Torun representerad på ett antal museum i hela världen (se länk nedan). Torun Vivianna Bülow Hübe var den första kvinnliga silversmed att uppnå ett så stort internationellt erkännande, och hennes smycken är fortfarande idag erkända för sin enkelhet och skönhet.


källa:
Boken Torun - Samtal med Vivianna Torun Bülow-Hübe av Ann Westin

© 2017 Torun Silver Alla rättigheter förbehållna
Kungsvägen 55, 57361 Tranås
070-4486251
 info@torunsilver.se  www.torunsilver.se